vrijdag 5 augustus 2011

Pegaso

Zondagmiddag wordt begonnen met een bezoek aan 'Supermoto' races, een Franse uitvinding. Op het industrieterrein is een circuit uitgezet over straten met weidevogelnamen. De 'motards', komen via de Fuutstraat naar de start, die wordt ook voorafgegaan door een snerpend fluitje.
Supermoto's zijn motocrossmachines met (gladde) wegbanden, de bochtentechniek is dezelfde: met een gestrekt been er glijdend doorheen.
Het grote werk met zware motoren wordt voorafgegaan door de Pitbike-klasse, kleine motoren met kleine wielen en kleine coureurs. Voor mijn neus raakt er een de strobalen en klapt op het wegdek. Hij hinkt naar de kant en trekt zijn laars uit, ik zie dat hij pijn heeft. De EHBO-ers zijn er snel bij en onderzoeken hem. De pijn blijft, even lijkt het alsof hij duimzuigt. Het leek maar een grote jongen in dat stoere pak en die helm. In de zware klasse heeft een rijder rondenlang een groot stuk wit plastic aan zijn voetsteun hangen, het lijkt steeds alsof hij een lege bruidsjurk achter zich aan sleurt, hij rijdt op een Aprilia 'Pegaso'.
De deelnemers hebben een bepaalde hondensmaak: de Engelse bulldog zie ik hier en daar aangelijnd bij de motorhomes en ik meen ook een verboden vechthond te zien.
Als ik denk genoeg van de sfeer geproefd te hebben ga ik naar het volgende evenement: de opening van een beeldende kunst-tentoonstelling.
Het contrast is groot, beschaafd pratende dames en heren die zich laven aan beschaafde kunst. De toespraak is van een heuse dichteres met landelijke bekendheid, het lijkt bijna een droom in deze galerie tussen de weilanden. Als toegift ze leest ze nog voor uit haar bundel Alle Gedichten. Ze mengt zich nauwelijks onder de gasten, veel 'localo's' zoals ik. Na een poos lijkt ze onopgemerkt verdwenen in het niets, een slanke gestalte op spraakmakende schoenen, alle dames hebben het daarover. Mogelijk is ze met haar bundel achterop genomen als bruid door een 'motard' op een 'Pegaso', een passend einde van deze middag in mei.

Geen opmerkingen:

Over Louis Radstaak

Mijn foto
Lochem, Gelderland, Netherlands
www.louisradstaak.nl