vrijdag 5 augustus 2011

Kanon

Heel Nederland is al eens of vaker op de schop geweest, zo ook Groenlo. Maar nu dreigt de kettingzaag voor het merendeel van de bomen op een overblijfsel van de noordelijke vestingwal. Zij moeten weg om toeristen vrij zicht te bieden op de wal en daarop te plaatsen 'oude' kanonnen. De omwonenden zijn in verzet gekomen tegen deze marketingfantasie en wijzen op de intimiteit van deze schaduwplaats in de zomer. Ze kunnen ook niet inzien wat de toerist kan beleven aan de dreiging van kanonnen gericht op het hertenkamp of de zerken van de oude begraafplaats aan de andere kant van de gracht.
De wethouder heeft al geoefend bij een ander stuk vestingwal en daar "de kale staat van het jaar 1627, toen prins Frederik Hendrik de Spaanse troepen uit Groenlo verjoeg" hersteld, waarbij eveneens bomen vielen en het talud van de wal bij de gracht is voorzien van stenen met profiel zoals je die langs B-wegen treft en daar veel bandenherrie geven.
Ik loop wat rond en maak foto's van de ter dood veroordeelden, omspannen met linten van het VPRO-programma LANDROOF. Er is een klein groepje protesteerders op komen dagen, zij staan mopperig te kleumen op de wal onder spandoeken beschreven met een te dunne viltstift. Op een van de bomen staat de tekst: 'Laat ons leven in het heden en niet sterven voor het verleden'. Het groepje waaiert uiteen in een defaitistische stemming, de politiek zal toch wel zijn gang gaan. In de vitrine van een winkel in houtsoorten zie ik de aanstaande tragedie verbeeld in een video over hout hakken. Altijd ben ik weer verbaasd over de traagheid waarmee een boom valt.
De plattegrond van het bastion Groenlo zie ik terug in een glas-in-lood raam van de Calixtus-kerk en het logo van een lagere school. Het stadscentrum is uitgestorven, de stilte is weldadig en de zon doet haar best op haar eerste werkdag in januari.
De herenkledingzaak van Hans Boerkoel wordt opgeheven, met "totale leegverkoop, abnormaal lage prijzen!". Rijwielhandel Embsink biedt een 'winterbeurt' aan voor uw fiets. De winkel aan de overkant van de Mattelierstraat heeft nog een uithangbord voor ouderwetse flessen Butagas. De brillenwinkel is verhuisd naar elders en gaat verder onder de naam Bril-In-Mode. Het Stadsmuseum blijkt vandaag gesloten. Roeken fladderen rond de kale boomtoppen van de stadswal. Achter mij staat het Kantongerechtsgebouw, er tegenover ligt een zo te zien succesvol advocatenkantoor. De wethouder is ook advocaat, dat kan nuttig zijn, want er lopen al juridische procedures tegen de gemeente. De plannen lijken even opgeschort, maar ik schat haar in als de koppige nazaat van een kanonnier die niet van wijken wil weten. Thuis plaats ik op mijn pagina in LANDROOF naast mijn foto's er een van paus Benedictus XVI: "Bewaar die boomen in Groenlo" laat ik hem zeggen in de 'cartoongenerator'.

Geen opmerkingen:

Over Louis Radstaak

Mijn foto
Lochem, Gelderland, Netherlands
www.louisradstaak.nl