vrijdag 5 augustus 2011

Zwarte Cross

Ooit reden hier op het circuit 'De Schans' in Lichtenvoorde mijn jeugdhelden Jan Clynk, Broer Dirkx en Hennie Rietman door het mulle zand. De combinatie van popmuziek en motocross, genaamd Zwarte Cross, moest nog uitgevonden worden.
Ik ga er naar toe met een vrijkaartje voor de zaterdag, de enige dag waarop het niet steeds zal regenen.
Het feest is een dag oud en het modderige terrein ligt al vol met troep, hoewel er ook vuilnisbakken staan. Hier en daar wordt wild geplast, wat volgens de flyer bestraft wordt met het drinken van een kopje groene Polloniumthee.
In een arena is een schans gebouwd om te springen met een crossmotor. De speaker draagt een fantasiesmoking met driekwart broek van oranje reflecterend materiaal uit de wegenbouw. De sprongen worden steeds driester, de kunst is voor het neerkomen een balletachtige pose aan te nemen. Bij de laatste sprong gaat het bijna mis, want inmiddels is de 'Brommerklasse' gestart en de jump had in hun midden kunnen eindigen.
Een knetterende reeks carnaval-achtige voertuigen komt voorbij: Elvis met kuif en wit glitterpak, een Indiaan met wigwam achterop, een bromfiets als raket. De vreemdste is een man in damesbadpak te voet met een stuk stroomlijnkap, hij moet nog binnenkomen wanneer de diepvriesklasse al rijdt, vierwielers uitgedost als vrieskisten. De speaker heeft tevoren 'interviews' met de coureurs en vraagt dan steeds naar de uiterste houdbaarheidsdatum van het apparaat, die in sommige gevallen erg snel verstreken is.
Op het hoofdpodium speelt de band 'Krezip', het volume is enorm en het fanatieke zangeresje op rode pumps verdrinkt een beetje in het geluid dat ook nog verwaait in een soms straffe wind. Overal is lawaai, ik krijg behoefte aan oordoppen.
Intussen rijdt de 'Specialklasse', een klasse met de meest wonderlijke craties: een doedelzak met namaak-Schotten in kilts, een gemotoriseerde glasbak, een zijspan groot paard-klein paard op wielen en een rollator, bestuurd door een 'oma'. Het 'vrouwtje' draagt een jurk en mombakkes en scheurt behoorlijk hard rond, wat mij betreft de leukste act.
Op het hoofdpodium is een bluesband gaan spelen, de herrie maakt de gesprekken aan de tafels bij het Zwarte Cross restaurant onverstaanbaar. Achter mij valt een jongen in slaap, naast hem zit een meisje met een t-shirttekst: "Beter een geestige dwaas dan een dwaze geest.", toegeschreven aan Shakespeare. Voor mij een stel stomdronken jongens, waarvan er een eentje gaat staan pissen, terwijl ouders met kinderen dicht langs hem sjokken.
Het feest gaat nog lang duren, maar ik loop tegen vijven naar de uitgang langs de minibar en krijg daar een pilsje in een borrelglaasje met één enkel borrelnootje in een klein doosje. Ik moet erom lachen, er is veel 'humor' op de Zwarte Cross en dronken mensen en herrie, daar moet je tegen kunnen.

Geen opmerkingen:

Over Louis Radstaak

Mijn foto
Lochem, Gelderland, Netherlands
www.louisradstaak.nl