vrijdag 5 augustus 2011

'Dank u Maria'

Er hangt de landerige sfeer van een zondagmiddag in het dorp H. De beloofde zonneschijn is weggebleven en nu probeert men zich te vermaken.
Buiten de snackbar staan wat tafels en stoelen, waar aan ijsjes gelikt wordt door mensen van middelbare leeftijd. De bak- en braadgeuren vermengen zich met die van een naar kaneel ruikende heester aan de overkant. Binnen is het een komen en gaan van te dikke mensen, ik ga me er bijna slank bij voelen.
Aan een muur hangen twee reproducties van expressionistisch geschilderde tulpen. Ernaast staat een fruitautomaat, waar iemand zijn geluk rammelend probeert af te dwingen.
De eetzonde smaakte, een beetje hyper van zout en zetmeel vervolg ik mijn ommetje door het dorp. Ik bekijk het beeld van een motorrijder, het dorp is erg 'motorminded'. De sculptuur is van liefdeloos gepuntlaste stukken plaatijzer gemaakt en met aluminiumverf beschilderd. Qua vorm gelijkend op speelgoed uit de jaren '50, maar zonder de charme van opdruk en détail.
De winkelstraat heeft het moeilijk, er staat een aantal panden te koop. ook hier hebben de bekende winkelketens de kleine zelfstandige verdrongen in nadrukkelijk aanwezige nieuwbouw van baksteen in heldere kleuren. De Nieuwe Tijd is aangebroken, de architectuur van de vorige eeuw is aan het verdwijnen.
Waar de winkels ophouden steek ik de straat over naar de RK Kerk, een neo-gothisch gebouw dat ergens aan een heel grote schuur doet denken. De deur staat open, binnen is alleen de bidkapel toegankelijk. De ruimte wordt vriendelijk belicht door de glas-in-lood ramen. Behalve het branden van een kaars kan men ook iets schrijven in een soort kasboek.
Ik begin te lezen:

Zomaar een Bedankje voor alle goeds dat u ons schenkt.
- Voor een goede uitslag na onderzoek.


Maria voor mijn Dochter help haar

voor Christiaan dat hij de volgende keer zijn rijbewijs wel haalt

Voor kracht en sterkte op de weg van Marleen
Dank u Maria.

Buiten duurt de zondag voort, er is vrijwel niemand op straat. Er komt een ontzaglijk dikke vrouw voorbij op een scootmobiel, haar massa schudt op en neer door de hobbels in de klinkerweg. Maria, laat haar ophouden met eten. Maria, geef dit dorp zijn ziel terug. Maria, maak Christiaan rijvaardig, desnoods op de weg van Marleen. Maria, doe iets...

Geen opmerkingen:

Over Louis Radstaak

Mijn foto
Lochem, Gelderland, Netherlands
www.louisradstaak.nl