vrijdag 5 augustus 2011

Andouille

Op tv zie ik een vrouw in lange gewatteerde winterjas met rugzak op strategische plekken 'folderen' voor haar politieke partij. Irritant is dat, drukwerk op straat aangereikt krijgen, alsof je het dan meteen zult gaan lezen!
Ze heeft een missie zoals dat heet, een kind achter op de fiets bij moeder krijgt er ook een met de tekst: "Hai, heb je deze al?" Ik vind die op het randje, kinderen aanspreken op hun verzamelwoede en ze dan meelokken naar het stemhokje...
De vrouw spreekt meerdere talen en babbelt even met mensen in wat me Spaans lijkt. Een journalist noemt haar een 'diplomatenmeisje' en ze antwoordt behendig dat hij niet alles moet geloven van de krant waaruit hij citeert.
Ze is op straat, 'in gesprek met de mensen'. De andere partijen doen dat ook en het is potsierlijk, al die beroepspolitici in al dan niet felgekleurde windjacks.
De vrouw vindt het heerlijk, een debat wint ze toch altijd want ze denkt erg snel, ik vermoed dat ze behalve pingpongen ook goed kan schaken.
Zij is de nieuwe fractievoorzitter van de sociaal-liberalen, de vorige schaakte een stuk minder. In een confessionele partij vinden ze haar een 'gevaarlijke vrouw', maar dat vinden ze daar al gauw. Bijna was ze prinses geworden als de Koningin het advies van de Lange Lakei had opgevolgd. Ze wil nu de eerste vrouwelijke premier worden, als haar partij de verkiezingen overleeft.
"La politique, ça sent un peu d'andouille" hoorde ik eens iemand zeggen. Mochten haar ambities sneven, dan kan ze altijd nog die Franse worsten gaan verkopen.
Ze schijnen een lichte anusgeur te hebben.

Geen opmerkingen:

Over Louis Radstaak

Mijn foto
Lochem, Gelderland, Netherlands
www.louisradstaak.nl