vrijdag 5 augustus 2011

'Date'

Het terras van het hotel-restaurant is gevuld met meest oudere, zwijgende echtparen die uitkijken over een opgebroken straat. De riolering is hier grondig aangepakt, de onderste steen is bovengekomen, zij het met een luchtje.
Het dienstertje is nog in haar lente, maar al zwanger. Haar professionele glimlach plooit zich verkrampt in haar gezicht, ze zal blij zijn die straks op te kunnen bergen. Met het Belgische bier smaakt het hier opeens naar buitenland, samen met de kasseien en de latrinelucht. Alleen een Stella Artois reclame op het pand aan de overkant ontbreekt nog.
Het is hier trouwens helemaal Amstel inclusief parasols en verlichting, Hollandser kan het niet.
Een oudere man en vrouw komen aan een tafel naast mij zitten. Ik zie een forse boezem onder een sproetig brildragend gezicht en ook de man is brildragend, tevens sandalend. De vrouw kwekt er met haar rookstem op los alsof ze met een vriendin zit, maar ik begrijp dat het hier gaat om een date. Ze heeft het kefferige acccent van Zutphenaren, de man spreekt zachter met een beschaafde stem. Ze is overal te dik, maar vroeger niet: "... ik heb eigenlijk helemaal niet van die dikke bill'n" vertrouwt ze hem iets te hard toe. Ik vraag me af of dat straks in dit hotel aan een dorpsstraat onderzocht gaat worden.
Er wordt flink gegeten aan de tafels, ook de toetjes gaan erin als koek. De zwijgende echtparen komen alleen aan hun borden tot leven, verder lijkt de spanning van hun 'date' er al lang uit te zijn. Uit de straat komt weer een bedenkelijke geur, het riool is slechts provisorisch hersteld. De zintuigen komen in verwarring: tafelen in de stank, zo moet het geweest zijn in de Middeleeuwen. De klok van de Waterstaatskerk slaat acht, het is tijd om op te breken.
Het is nog steeds zomer, 23 graden, 15 april 2007.

Geen opmerkingen:

Over Louis Radstaak

Mijn foto
Lochem, Gelderland, Netherlands
www.louisradstaak.nl